Followers

Thursday, December 23, 2010

Sekilas ilham...kaitan adab makan dan air

pernah terbaca artikel,seorang pemuda membuat pembentangan mengenai air zam-zam. menggunakan teleskop berkuasa tinggi untuk melihat kandungan dan bentuk partikel air. apabila menyebut perkara baik-baik,partikel dlm air itu menunjukkan bentuk kristal yg cantik. apabila mengeluarkan kata-kata kesat pada air itu,partikel itu pecah dan membentuk kristal yang buruk. sebenarnya tadi baru terfikir, mengapa dalam adab makan kita perlu diam? bagi saya, jika kita bercakap, dikhuatiri akan mengeluarkan kata-kata kesat,kotor,menyakitkan hati atau mengumpat. di hadapan kita pada waktu itu adalah makanan. mungkin makanan itu akan menyerap segala kata-kata buruk itu dan menjadi sumber tenaga dalam badan kita. maknanya segala kata-kata kesat atau umpatan yang kita lemparkan pada orang akan kembali semula ke badan kita. Akibatnya,badan kita mudah dapat penyakit dan adakalanya berasa mudah lapar walaupun telah makan dalam kuantiti yang banyak. apa pendapat anda?

mengapa air selalunya dibawa ke majlis-majlis bacaan yassin dan akan ditiup setelah yassin habis dibaca? selalunya air kosong, walaubagaimanapun saya sarankan bawa air mineral,bkn air yang dimasak. Hal ini kerana air minearal masih lagi mengandungi kandungan mineralnya yang boleh memegang gelombang bacaan yassin yang baik untuk badan, manakala air yang dimasak tidak ada apa-apa. nama lainnya adalah air mati. mengapa air? bknnya karipap, donut atau yang lain-lain? hal ini kerana air telah wujud di muka bumi ini beribu-ribu tahun sebelum wujudnya manusia. lebih dari separuh permukaan bumi diliputi air dan dalam badan manusia juga mengandungi air. Air adalah zat yang paling lama hidup di bumi dan amat memahami segala kondisi dalam badan manusia..hebatkn?

p/s-coretan di atas hanyalah pandangan saya yang datang secara tiba-tiba. Segala silap dan salah atau bercanggahan pendapat amatlah saya kesali,jika ada fakta yang lebih tepat dan bernas sudi-sudilah kongsi..

No comments:

Post a Comment